EFB,AGM,GEL ali mokri-odprti AKUMULATORJI in CTEK
KAKO POLNIMO EFB AKUMULATORJE
Od leta 2020, kose je začela karantena ljudi in vozil (saj nismo smeli nikamor!), so vozila stala parkirana doma. Problem je nastal posebno,k o je temperatura večkrat padla pod 0°C, so vprašanja kar deževala (včasih tudi snežila) na naše podjetje!
Celo sami kupci "naših" polnilnikov so nam dobronamerno svetovali, da naj o EFB akumulatorjih na našem blogu napišemo kaj več, saj da je informacij o tem na spletu zelo malo.
KAKO POLNIMO EFB AKUMULATORJE S CTEK POLNILNIKI?
Potrebno se bo "prebiti" do konca tega članka, kjer boste to izvedeli.
Osebno sicer kupcem pri nas (ali po e-pošti) te razlike med "navadnimi", EFB ali AGM akumulatorji razložimo in svetujemo način polnjenja s CTEK-i, vendar sem sklenil, da bom o tem napisal kaj več.
Da malo "izobrazim" uporabnike in sebe o EFB tehnologiji, ki se je razvila v zadnjih nekaj več kot 5 letih, ko so se začela pojavljati vozila s Start&Stop sistemi ("boh jih nima rad", akumulatorji v njih sedaj "crkujejo" že na 4 do 5 let, veliko več milijonov jih bodo morali sedaj narediti, akumulator pa je nevarni odpadek!). Če to zimo akumulator mojega vozila ne bi imel STALNO priklopljenega na CTEK polnilnik-vzdrževalnik, bi sedaj moral imeti že novega...V prejšnjem vozilu mi je zdržal 8 let.
KAKO SO IZBOLJŠANI oz. KAJ JE EFB TEHNOLOGIJA oz. EFB AKUMULATOR ?
V angleško govorečih državah so poznane tudi kratice AFB (Advanced Flooded Battery) in ECM (Enhanced-Cycling-Mat).
Pri nas bolj poznana kratica EFB pomeni Enhanced Flooded Battery ali dobesedni prevod „izboljšani poplavljeni-mokri (Wet) svinčenokislinski akumulatorji”.
Stari “mokri” akumulatorji so lahko s čepi za dolivanje destilirane vode (ki so vedno bolj v manjšini) ali pa brez vzdrževanja (t.i. MF ali “Wartunsgfrei”), kjer ne moremo dolivati destilirane vode.
VSI EFB akumulatorji so danes brez vzdrževanja (MF), torej brez čepkov za dolivanje vode.
Tehnologije različnih proizvajalcev EFB akumulatorjev se nekoliko razlikujejo.
Primer je npr. YUASA EFB akumulator, kjer uporabljajo za dodatek ogljik in separatorje med celicami (verjetno t.i. flis tkanino) VIR
dočim VARTA ne omenja ogljika, daje pa podatek, da so celice med sabo dodatno zaščitene z, po njihovem, iz “poliesterske volne”. To je t.i. flis (angl. flees), ki se uporablja tudi kot armatura za izdelke iz poliesterske smole (npr. plovila, itd.). : VIR
Rezultat tega so debelejše plošče, ki dovoljujejo večje in večkratne tokovne obremenitve, ki med sabo težje pridejo v stik zaradi večjih in večkratnih tokovnih obremenitev akumulatorja.
PREDNOSTI EFB AKUMULATORJEV
- večje število zagonov motorja in (samo) delno polnjenje
- izboljšano sprejemanje polnilnega toka z alternatorja ali polnilnika (!)
- so bolj odporni v okolju s povečano temperaturo (pri motorju, poleti, v tropskem okolju…)
- namenski za vozila s Start&Stop sistemi brez regeneracije in povečanimi potrebami po električni energiji
RAZLIKA MED “NAVADNIMI-MOKRIMI-Wet”, EFB, AGM IN GEL AKUMULATORJI
- mokri (Wet) akumulatorji (običajno tehnologije Ca/Ca, Silver…) imajo sposobnost praznilno - polnilnih ciklov približno do 450 ciklov
- EFB (ki so MF) akumulatorji imajo sposobnost za praznilno-polnilne cikle med pribl. 450-800-1000 ciklov (po navedbah nekaterih proizvajalcev)
- AGM akumulatorji so “dveh kvalitet”: AGM (starejše tehnologije) in AGM (novejše tehnologije), starejši AGM imajo sposobnost praznilno-polnilnih ciklov od 400-600 ciklov
- AGM Plus (najnovejše tehnologije) pa imajo sposobnost od 800 do 1.200 praznilno-polnilnih ciklov za hibridna vozila in Start&Stop vozila
- GEL akumulator je zelo dober in najdražji akumulator, praznilno-polnili cikli so od 800 naprej…predvsem tukaj mislimo na OPTIMA Yellow Top, ki je tipa startno-ciklični, za to podjetje pa je ekipa iz Švedske že leta 1998 razvila svoj prvi polnilnik, leta 2002 pa ustanovila svoje podjetje CTEK Sweden AB.
Danes je CTEK Sweden AB svetovno znano podjetje za pametne polnilnike-vzdrževalnike akumulatorjev.
IZKUŠNJE? Po naših izkušnjah, je kvalitativno EFB akumulator med “navadnim” (Wet) akumulatorjem in AGM (dražjim) akumulatorjem.
Mi, v našem Citroen vozilu iz leta 2016, imamo AGM. Novejši ali starejši? Tega ne vemo. Po 140.000 prevoženih km nam comfort indicator pozimi že kaže prenizko napetost.
Vendar, ČE NE BI IMELI akumulator že celo zimo priklopljen na CTEK polnilnik-vzdrževalnik, smo prepričani, da bi že sredi zime morali kupiti novi akumulator (Citroen servis navaja, da je pri menjavi potreben obisk njihovega servisa – torej avtovleka do servisa, če motor ne bi mogli zagnati ?!).
NAŠ PREDLOG: treba je vedeti, ali mate novejši in “starejši ali izboljšan” AGM akumulator ali imate EFB akumulator. Za "no name" AGM akumulatorje (velika večina iz Kitajske, ki ne proizvajajo za svetovno priznana podjetja) ne vemo, ali so AGM ali AGM+.
VSAK kvaliteten proizvajalec akumulatorjev v tehničnem listu napiše tehnične karakteristike vsakega akumulatorja.
Tudi potreben tok in predvsem napetost polnjenja in potrebno napetost vzdrževanja !
To mora vedeti vsak prodajalec vozila ali najti (!) lastnik vozila na spletu, če drugje ni mogoče !
KAKO POLNIMO “NAVADEN-MOKRI” (Wet), EFB, AGM ali GEL AKUMULATOR S CTEK POLNILNIKI?
S KATERIMI NAPETOSTMI IN ZIBIRO NAČINA NA CTEK POLNILNIKU ?
POZOR: VSI SPODAJ NAŠTETI TIPI AKUMULATORJEV SO SVINČEVI AKUMULATORJI OZ. S TEHNOLOGIJO IZDELAVE NA SVINČENI BAZI !
............
MOKRI akumulatorji (Wet), "klasični", kjer so čepki za dolivanje destilirane vode:
Vzdrževanje: potrebno
Tip: moker
Cikli: do približno 450 praznilno - polnilnih ciklov
Delovni cikel: do 50% praznjenja ( DOD Index of Security Classification Guides)
Polnjenje: 14.4 - 14.5V
POLNJENJE S CTEK polnilnikom: način "MOTOR", "AVTO" ali "NORMAL" - odvisno od tipa polnilnika
............
EFB akumulatorji (Enhanced Flooded Battery), izboljšani mokri akumulatorji za Start&Stop vozila:
Vzdrževanje: potrebno, če je možno dolivanje destilirane vode
Tip: SLA (Sealed Lead Acid) - dodan aditiv za zgostitev elektrolita, prezračevanje s čepki
Cikli: do 450-800-1000 praznilno - polnilnih ciklov (različni podatki)
Delovni cikel: do 60% praznjenja ( DOD Index of Security Classification Guides)
Polnjenje: 14.4 - 14.5V
POLNJENJE S CTEK polnilnikom: način "MOTOR", "AVTO" ali "NORMAL" - odvisno od tipa polnilnika.
POZOR: torej EFB akumulatorje polnimo ENAKO KOT MOKRE AKUMULATORJE ! VEDNO preverite kaj priporoča PROIZVAJALEC AKUMULATORJA !
............
AGM akumulatorji, ki vsebujejo stekleno tkanino (Absorbent Glass Mat)
Vzdrževanje: brez vzdrževanja
Tip: zaprt, SLA (Sealed Lead Acid) - dodan aditiv za zgostitev elektrolita, prezračevanje s čepki
Cikli: približno od 400 -600 praznilno - polnilnih ciklov
Delovni cikel: do 80% praznjenja ( DOD Index of Security Classification Guides)
Polnjenje: 14.7 - 14.8V
POLNJENJE S CTEK polnilnikom: način "MOTOR", "AVTO" ali "AGM" ali "ZVEZDICA" - odvisno od tipa polnilnika. VEDNO preverite kaj priporoča PROIZVAJALEC AKUMULATORJA !
............
AGM Plus akumulatorji, vsebujejo stekleno tkanino (Absorbent Glass Mat), za hibridna vozila in Start&Stop vozila
Vzdrževanje: brez vzdrževanja
Tip: zaprt, SLA (Sealed Lead Acid) - dodan aditiv za zgostitev elektrolita, prezračevanje s čepki
Cikli: približno od 800 -1.200 praznilno - polnilnih ciklov
Delovni cikel: do 80% praznjenja ( DOD Index of Security Classification Guides)
Polnjenje: 15.2 - 15.3V
POLNJENJE S CTEK polnilnikom: način"MOTOR", "AVTO" ali "AGM" ali "ZVEZDICA"- odvisno od tipa polnilnika. VEDNO preverite kaj priporoča PROIZVAJALEC AKUMULATORJA !
OPOMBA: to so AGM napredni akumulatorji ali AGM Plus, ki imajo še višjo število ciklov in nižjo notranjo upornost, zato so ti akumulatorji idealni za mikro hibridna vozila s start-stop sistemi.
...........
GEL ali CELL akumulatorji, so ravno tako mokri-svinčevi akumulatorji. V tekoči elektrolit je dodan aditiv, da je ta pastozen in zgosti elektrolit.
Ti so najbolj primerni za vgradnjo v notranje prostore plovil ali vozil, ki jih lahko montiramo v različne položaje (v navtiki so najbolj poznani priznani akumulatorji Optima ameriške proizvodnje, ki proizvajajo akumulatorje za tri različne namene uporabe).
Kot nam je poznano, jih uporabljajo vojske različnih držav.
Tudi pri nas, in CTEK polnilniki izvrstno podpirajo (Optima) akumulatorje v njihovih vozilih (v vozilu imajo po več 12V sistemov za vodenje orožja, kamer, senzorjev...).
Vzdrževanje: brez vzdrževanja
Tip: zaprt, SLA (Sealed Lead Acid) - dodan aditiv za zgostitev elektrolita, prezračevanje s čepki
Cikli: približno od 300 - 800 praznilno - polnilnih ciklov
Delovni cikel: do 50% praznjenja ( DOD Index of Security Classification Guides)
Polnjenje: 14.4V - 14,7V
POLNJENJE S CTEK polnilnikom:
način "MOTOR", "AVTO" ali "NORMAL" (14,4V) - odvisno od tipa polnilnika.
ALI z načinom "AGM" ali "ZVEZDICA" (14,7V) - odvisno od tipa polnilnika.
VEDNO preverite kaj priporoča PROIZVAJALEC AKUMULATORJA (npr. Optima zahteva polnjenje - vzdrževanje do 14,7V!
GEL akumulatorji običajno niso namenjeni za uporabo v vozilih kot start akumulatorji - obstajajo tudi "večnamenski":
- za start motorja
- za dolgotrajno uporabo z nizkimi tokovi (npr. v navtiki, avtodomih... kot servisni akumulator)
- ali "dualpurpose" - za start in dolgotrajno uporabo
ZARADI DEBELEJŠIH PLOŠČ, EFB AKUMULATORJI DOPUŠČAJO BOLJ POGOSTE STARTE. SO TUDI BOLJ OBSTOJNI V VROČEM OKOLJU
( včasih je kak voznik presenečen, ko mu "navaden" akumulator poleti zaradi temperaturnega šoka odpove in mora kupiti novega ).
PRAVNO OBVESTILO (zaradi 100% kopiranja naših tekstov na spletne strani drugih podjetij, ki jim ne dobavlja naše podjetje):
Slovenski tekst za CTEK polnilnike na naši spletni strani www.ctek.si je intelektualna lastnina uradnega distributerja za Slovenijo, to je podjetja Sončna uprava Edvard Brank s.p.
Javna uporaba, tiskanje in razmnoževanje našega teksta fizičnim osebam z dejavnostjo prodaje in pravnim osebam za reklamiranje njihove prodaje v svojih prostorih ali na spletu ni dovoljena, razen podjetjem, ki jim dobavlja naše podjetje!
Kršitve intelektualne lastnine bomo v bodoče po pravni poti preprečili po Zakonu o avtorskih in sorodnih pravicah in zahtevali denarno nadomestilo.